CHÓR ROMEO I JULIA
Z KRÓLEWSKIEGO
TEATRU DRAMATYCZNEGO
Od czasu swojego powstania
w 1991 roku,
Chór Romeo i Julia zyskał sobie międzynarodową sławę jako
mecenas i odnowiciel bogatego skarbu twórczości muzycznej
Renesansu. Dając
sceniczny wyraz czasem dworskim, a czasem burleskowym pieśniom, dyrektor
artystyczny,
Benoit Malmberg, pragnie ożywić europejskie dziedzictwo kulturowe
i ukazać publiczności jego formę teatralną .
W
Królewskim Teatrze Dramatycznym
Szwecji, skąd wywodzi się Chór Romeo i Julia, artystom ofiaruje się niepowtarzalną
możliwość rozwijania i wystawiania własnych produkcji. Owe wystawienia,
znaczone prekursorskimi rozwiązaniami, łączą muzykę, dramat i taniec.
Formują opowieść z obrazów scenicznych, przywoływanych muzyką. Opowieść
niesie z sobą muzyka, a kontekst muzyki umacniany jest słowem śpiewanym.
W czasie wystawień, odbywających się na całym świecie - od Francji po
Tybet, siła tej interakcji elektryzuje publiczność i krytyków.
Chór Romeo i Julia pojawia
się także w koncertach bardziej tradycyjnych. W tego typu wystawieniach,
panuje całkowita swoboda wykonawstwa wśród śpiewaków, a ich żartobliwość
oraz zmysł improwizacji odgrywają pierwszoplanową rolę. Grupa ta, elastycznie
i z dużym doświadczeniem, w pełni wykorzystuje swoje występy przed publicznością,
słuchającą ich koncertów po raz pierwszy. Fakt ten, poparty szerokim,
wielojęzycznym repertuarem sprawia, że Chór cieszy się popularnością,
występując podczas imprez kulturalnych i ceremonii, takich jak uroczysta
celebra obiadu po uroczystości wręczenia nagród Nobla.
|
MOnteveRDi
Udramatyzowany
koncert na podstawie muzyki
Claudio Monteverdiego, osnuty na autentycznej
historii morderstwa, które miało miejsce podczas zapustów w
Mantui w 1608
roku (litery tytułu drukowane większą czcionką oznaczają po szwedzku,
jak i po polsku morderstwo).
Spektakl zaprojektowany
był pierwotnie specjalnie do wystawienia podczas Festiwalu Letniego w
Dubrowniku w 1996 roku.
We wspomnianym
przedstawieniu Chór Romeo i Julia rozszerzył swoją sekcję instrumentalną
o
cymbały i kontrabas. Książę Mantui, sam będąc muzykiem amatorem, uwielbiał
czarowne westchnienia oraz dźwięki, a czasami jego zainteresowanie urokami
śpiewaczek było większe niż to okazywane kompozycjom Monteverdiego.
Młoda, piękna
śpiewaczka, Caterinuccia Martinelli, została wybrana, aby wystąpić w melodramacie
"Ariadna"
Rinucciniego i Monteverdiego, wystawianym podczas zapustów w
Mantui.
Tuż przed
rozpoczęciem przedstawienia, po Mantui rozchodzi się wieść, że słynna
młoda śpiewaczka nagle umiera.
Okoliczności
towarzyszące jej śmierci są tajemnicze, a plotka głosi, że młoda śpiewaczka
Martinelli, została otruta przez rywalkę.
|